Arapski
kapital
u Srbiji
![]() |
photo: pbase.com |
Iako se Srbija, kao ni
njeni susedi, sa izuzetkom Grčke do sada nije mogla pohvaliti ozbiljnijim investicijama
iz „petrolejskih monarhija“ izgleda da će se ta situacija promeniti u
pozitivnom smeru kada se radi o Srbiji. Nakon višemesečnih konsultacija sa
investitorima iz UAE-a i ranije dogovorenim poslovima u oblastima namenske
industrije i poljoprivrede u Srbiju stiže i avio kompanija „Etihad“ koju će,
možda, pratiti i „Mubadala“, gigant iz IT sektora.
Prema najavama zalivskih medija
i medija iz Srbije 1. avgusta biće potpisan ugovor o strateškom partnerstvu
odnosno formiranju nove avio kompanije pod nazivom „Er Srbija“ (Air Serbia) u
kojoj će 51% vlasništva imati Vlada Srbije a „Etihad“ 49% uz prava upravljanja
nad kompanijom. „Etihad“ i „Jat Ervejz“ od aprila imaju i zajedničke avio
linije na 40 destinacija širom sveta a od 15. juna srpski avioprevoznik leti i
za Abu Dabi. Prethodno je „Katar Ervejz“ ustanovio avio liniju Beograd – Doha.
Nova aviokompanija će imati i novu flotu koju će činiti deset aviona marke
Airbus A-319, dok će stari avioni koji trenutno lete u okviru „Jat Ervejza“
biti raspoređeni u „lou kost“ ćerke kompanije poput „Aeromaka“ iz Makedonije. Najavljuje
se i otpuštanje nekoliko stotina neoperativnih radnika „Jat ervejza“ ali i
zapošljavanje oko 100 pilota i bar još toliko stjuardesa. U ovom trenutku „Jat Ervejz“
zapošljava 1.250 radnika.
Etihad važi za jednu od
najuspešnijih svetskih avio kompanija sa kontinuiranim rastom kapitala i
povećanjima broja prevezenih putnika i robe. Poseduju flotu od 77 aviona marki „Boing“
i „Erbas“ i prevoze preko 10 miliona putnika godišnje. Već su suvlasnici
kompanija poput „Er Berlina“ i „Virdžin Erlajnsa“ a udeo od 49% u „Er Srbiji“
bi bio najveći vlasnički udeo koji „Etihad“ ima u zajedničkim kompanijama. Najavljeno
je da će ugovor u ime Srbije potpisati vicepremijer Vučić a da će „Etihadov“
potpis staviti prvi čovek kompanije Džejms Hogan. Ukoliko dođe do realizacije
ovog posla kritike na račun neostvarivanja snova o arapskim investicijama u
Srbiji izgubiće na težini naročito ako uslede i ulaganja iz „Mubadale“ (procena
o investiciji vrednoj čak četiri milijarde dolara) ali i iz ostalih arapskih
država poput Katara i Kuvajta koji kreditira završetak izgradnje železničke
stanice „Prokop“.
Branko
Lazić,
31. jul
2013.
Нема коментара:
Постави коментар