среда, 31. јул 2013.

Ulaganja iz Zaliva u Srbiju

Arapski kapital 
u Srbiji

photo: pbase.com
Iako se Srbija, kao ni njeni susedi, sa izuzetkom Grčke do sada nije mogla pohvaliti ozbiljnijim investicijama iz „petrolejskih monarhija“ izgleda da će se ta situacija promeniti u pozitivnom smeru kada se radi o Srbiji. Nakon višemesečnih konsultacija sa investitorima iz UAE-a i ranije dogovorenim poslovima u oblastima namenske industrije i poljoprivrede u Srbiju stiže i avio kompanija „Etihad“ koju će, možda, pratiti i „Mubadala“, gigant iz IT sektora.

Prema najavama zalivskih medija i medija iz Srbije 1. avgusta biće potpisan ugovor o strateškom partnerstvu odnosno formiranju nove avio kompanije pod nazivom „Er Srbija“ (Air Serbia) u kojoj će 51% vlasništva imati Vlada Srbije a „Etihad“ 49% uz prava upravljanja nad kompanijom. „Etihad“ i „Jat Ervejz“ od aprila imaju i zajedničke avio linije na 40 destinacija širom sveta a od 15. juna srpski avioprevoznik leti i za Abu Dabi. Prethodno je „Katar Ervejz“ ustanovio avio liniju Beograd – Doha. Nova aviokompanija će imati i novu flotu koju će činiti deset aviona marke Airbus A-319, dok će stari avioni koji trenutno lete u okviru „Jat Ervejza“ biti raspoređeni u „lou kost“ ćerke kompanije poput „Aeromaka“ iz Makedonije. Najavljuje se i otpuštanje nekoliko stotina neoperativnih radnika „Jat ervejza“ ali i zapošljavanje oko 100 pilota i bar još toliko stjuardesa. U ovom trenutku „Jat Ervejz“ zapošljava 1.250 radnika.

Etihad važi za jednu od najuspešnijih svetskih avio kompanija sa kontinuiranim rastom kapitala i povećanjima broja prevezenih putnika i robe. Poseduju flotu od 77 aviona marki „Boing“ i „Erbas“ i prevoze preko 10 miliona putnika godišnje. Već su suvlasnici kompanija poput „Er Berlina“ i „Virdžin Erlajnsa“ a udeo od 49% u „Er Srbiji“ bi bio najveći vlasnički udeo koji „Etihad“ ima u zajedničkim kompanijama. Najavljeno je da će ugovor u ime Srbije potpisati vicepremijer Vučić a da će „Etihadov“ potpis staviti prvi čovek kompanije Džejms Hogan. Ukoliko dođe do realizacije ovog posla kritike na račun neostvarivanja snova o arapskim investicijama u Srbiji izgubiće na težini naročito ako uslede i ulaganja iz „Mubadale“ (procena o investiciji vrednoj čak četiri milijarde dolara) ali i iz ostalih arapskih država poput Katara i Kuvajta koji kreditira završetak izgradnje železničke stanice „Prokop“.

Branko Lazić,

31. jul 2013.

Нема коментара:

Постави коментар