Region i evroatlantske integracije
![]() |
generalni sekretar NATO-a, Anders Fog Rasmusen; photo: justiceinconflict.org |
Zapadni Balkan i dalje predstavlja trustno područje kad
se govori o bezbednosnim ali i demokratskim standardima. Sa druge strane nije
sporno ni da je region načinio veliki otklon u odnosu na konfliktne 1990e nakon
kojih su usledile manje ili više uspešne tranzicione reforme zapadnobalkanskih
država. Posebnu pažnju privlači Srbija opterećena odnosima sa kosovskim
Albancima kao i Makedonija i BiH koje su zaustavljene u evroatlantskim
integracijama ali iz potpuno različitih razloga. Makedonija zbog grčke blokade,
a BiH zbog unutrašnje nefunkcionalnosti države. Za to vreme Crna Gora koliko
toliko uspešno grabi ka NATO-u i EU obzirom da sprovodi MAP sa NATO-om i da je
otpočela pregovore sa EU. I pored toga veliki posao se nalazi pred Vladom
premijera Đukanovića naročito na polju odobrovoljavanja javnosti na putu u NATO
ali i na temeljnim reformama i pregovorima sa EU. No, kada se radi o EU u Crnoj
Gori kao i u Srbiji postoji kakav takav konsenzus o prihvatljivosti članstva u
Uniji ali ne i kada se radi o članstvu u NATO-u. U slučaju Srbije to
razmimoilaženje je još izraženije iako se radi o komplementarnim organizacijama
odnosno organima istog „liberalno-demokratskog tela“ oličenog u pojmu Zapad.
Učešće Crne Gore u misiji ISAF i spremnost vladajućih elita da uvedu Crnu Goru
u NATO u velikoj meri olakšava put zemlje u NATO ali ostaje uskraćeno za
demokratski legitimitet te odluke obzirom na, i dalje, malu podršku građana
ulasku zvanične Podgorice u Alijansu. Ipak, iskustva poput slovenačkog pokazuju
da je moguće „preobratiti“ javnost i izdejstvovati dvotrećinsko DA ulasku u
NATO. Svakako, treba imati u vidu daleko mirniju i prijateljskiju prošlost
Slovenije i NATO-a negoli što je slučaj kada se radi o odnosima NATO-a sa Crnom
Gorom a još manje sa Srbijom.
Srbija poslednjih godina laganim ali kontinuiranim hodom ide ka
približavanju odnosno boljem razumevanju sa NATO-om u čijem je „Partnerstvu za
mir“ od 2006. godine. Trenutno se realizuje jedan od IPAP-a i Srbija ima
zadovoljavajuću saradnju sa NATO-om koju je moguće dalje unapređivati na
obostranu korist zarad regionalne stabilnosti. Ostaju nerešeni pitanja članstva
i „moralne odgovornosti“ za dešavanja 1999. godine ali je teško (ikada) očekivati
konkretnija usaglašavanja na tom polju. Opšti je utisak da Srbija vodi umerenu
i odmerenu spoljnu i odbrambenu politiku koja je daleko bliža aktivnom članu
PZM-a negoli vojno neutralnoj zemlji iako je Srbija 2008. godine donela
Deklaraciju o vojnoj neutralnosti ali se ista ne pominje u potonjim bezbednosnim
strategijama i zakonima.
Trenutna dešavanja oko stabilizacije stanja na Kosovu i Metohiji i
približavanja stavova Brograda i Prištine, bar kad se radi o svakodnevnom
životu građana, olakšavaju delovanje NATO-a koji je na čelu KFOR-a i sarađuje
intenzivno sa Vojskom Srbije, naročito u kopnenoj zoni bezbednosti. Istovremeno
NATO gleda blagonaklono i na Kosovske snage bezbednosti koje broje par hiljada
lako naoružanih pripadnika ali se uvek postavlja pitanje njihove transformacije
u klasičnu vojsku. Zasad Agim Čeku zadužen za KSF demantuje odstupanja od
Ahtisarijevog plana ali to nije sprečilo KSF da uđu u bilateralni aranžman o
vojno-tehničkoj saradnji sa Albanijom. Sam sporazum se smatra svojevrsnom
provokacijom iz vizure Srbije dok NATO uopšteno posmatrano nema kritički odnos
prema toj saradnji obzirom da velika većina članica NATO-a priznaje Kosovo kao
nezavisnu državu. To dodatno usložnjava odnose naročito ako se ima u vidu da je
generalni sekretar NATO-a Rasmusen otvoren i za intenziviranje saradnje Srbije
i NATO-a i konačno i punopravno članstvo Srbije u Alijansi. Dalji put Srbije ka
NATO-u svakako će zavisiti od hazarderstva političkih lidera i spremnosti da se
politički rizikuje obzirom na i dalje negativan odnos većeg dela javnosti prema
NATO-u (rat iz 1999.) ali i svojevrsno nerznanje i nerazumevanje da su EU i
NATO „dve strane istog novčića“. Teza o uslovljenostzi ulaskla u EU ulaskom u
NATO nema zvanično utemeljenje tj. nije formalni uslov ali je nezvanično
svakako jedan od ključnih preduslova kada se radi o postsocijalističkim
zemljama. Jednostavo, radi se o verifikaciji demokratskih i tržišnih reformi.
Srbija je svakako u procesu tih reformi poodmakla ali se i dalje suočava sa
nizom spoljnih i unutrašnjih prepreka među kojima je ključna normalizacija
odnosa Beograda i Prištine. Po svemu sudeći, dalji put Srbije u EU kao i u NATO
zavisiće od raspleta srpsko-albanskih odnosa. Nema sumnje da će zapadni deo
međunarodne zajednice biti blagonaklonjeniji Srbiji ukoliko pokaže
kooperativnost u tom dijalogu ali za Srbiju je važno da ujedno zaštiti i svoj
„nacionalni ponos“ a i ostvari i određene državne interese što ni malo nije
niti će biti lako.
Branko Lazić,
Jul 2013.
Нема коментара:
Постави коментар