BUDUĆI ODNOSI NA REALACIJI NATO –
AZIJA
Odnosi NATO-a sa Rusijom, Indijom i
Kinom
Novi milenijum doneo je sa
sobom nove rizike i pretnje na svetskoj političkoj sceni i podjednako ugrozio
niz ključnih činilaca međunarodnih odnosa. Stoga ne treba da čudi, niti da
iznenađuje potreba za saradnjom i zajedničkim suočavanjem sa nekonvencionalnim
pretnjama po bezbednost velikih državnih sistema. Nekadašnji politički
protivnici i blokovski rivali danas sve više sarađuju u borbi protiv novih
rizika poput terorizma i piraterije. To
ne znači da se nesuglasice koje postoje među njima brišu, ali dati nesporazumi
nisu prepreka da se sarađuje na pomenutim poljima. Svakako, ključna ulogu koju
NATO ima na Zapadu čini ga i više nego referentnim partnerom velikim azijskim
državama koje postaju sve aktivniji igrači na geopolitičkom i geoekonomskom
planu. Rusija, Indija i Kina čine blok od koga se mnogo očekuje pre svega na
privrednom planu i stoga je neminovna potreba za bezbednošću građana i
investicija u datim zemljama. Istovremeno, NATO zabrinut za bezbednost svog vojno-političkog
bloka igra više nego aktivnu ulogu na polju očuvanja bezbednosti na trustnom
azijskom području. Prisustvo NATO-a u Afganistanu i uloga ključnog činioca u
održavanju mira i bezbednosti na datom prostoru upućuje NATO na saradnju sa
azijskim regionalnim silama. Novi strateški koncept Alijanse predstavlja
očekivani korak na polju prilagođavanja novim rizicima i pretnjama sa kojima se
sučava ne samo NATO, nego i ostatak sveta, a naročito države sa prostora Azije.
![]() |
pripadnici ruskih oružanih snaga |
NATO je suočen sa modernim
pretnjama primenio funkcionalni princip naspram geografskog principa
napuštajući evro-atlantski prostor razmeštanjem svojih trupa na udaljenim
meridijanima. 130.000 NATO vojnika u službi očuvanja globalne bezbednosti jasno
govore u prilog tome. Sa druge strane dato NATO prisustvo, konkretno u
Afganistanu ne doživljava se negativno od strane velikih azijskih sila kojima
je u interesu stabilnost na prostorima centralne i južne Azije. Ruskoj strani
nije bio problem da organizuje obuku centralnoazijskih i afganistanskih snaga
bezbednosti u saradnji sa NATO-om, kao i da od marta 2008. dozvoli tranzit NATO
nevojne opreme na putu do Afganistana. Kineskoj strani, takođe, saradnja sa
NATO-om nije strana, o čemu svedoče mirovne operacije u Adenskom zalivu. Ipak,
treba napomenuti da kineska strana daleko više insistira na primeni UN
mehanizama preko kojih je voljna sarađivati sa državama članicama Alijanse.
Kinezima je naročito u interesu garantovanje bezbednih trasa bliskoistočne
nafte čiji su vodeći konzumenti, zajedno sa Japanom. Stoga Kina nema zamerki na
NATO vojno prisustvo u bliskoistočnoj regiji.
![]() |
kineski vojnici |
U mesecima koji dolaze uoči
NATO samita u Lisabonu kada će se, u svetlu nove međunarodne realnosti, doneti
odluka o Novom strateškom konceptu, saradnja sa Rusijom, naročito, ali i sa
ostalim regionalnim silama počinje sve više da dobija na značaju. Pretnje sa
kojima se suočavaju ovi ključni međunarodni subjekti su identične i podjednako
ih sve pogađaju. Radikalni ekstremizam,
proliferacija nuklearnog oružja, klimatske promene, svetska finansijska kriza i
energetski problemu podjednako ili barem u sličnoj meri pogađaju Vašington,
Brisel, Moskvu i Peking. Bezbednost Arktika ispod kojega se krije 25% svetskih
rezervi ugljovodonika pitanje je o kojem trebaju razgovarati NATO i Rusija. Sve
više se govori o sveobuhvatnom pristupu u delovanju Alijanse, ali i u njenoj
saradnji sa partnerima čiji broj treba da raste na svim nivoima. Alijansi je
potrebno da dopuni vojne civilnim segmentima, kao i da puno učini na svojoj
interoperabilnosti i promociji.
![]() |
indijska vojska |
Generalni sekretar NATO-a Rasmusen 2009. rekao
je da NATO nije više evropocentrična organizacija aludirajući u velikoj meri na
potrebu za saradnjom pre svega sa ruskim partnerima. Strahovi od iranskih Sahab
projektila mogu se protezati i nad Moskvom i stoga predsednik Obama u svom
faznom pristupu radi na promociji raketnog štita u Evropi izražavajući
spremnost za dijalogom sa Kremljom. Da li se na datom planu može ostvariti
saradnja pitanje je na koje nije lako dati odgovor, ali se zajednički interesi
za nacionalnom bezbednošću svakako mogu poklopiti u datoj situaciji. Ideja
predsednika Medvedeva o evroatlantskoj bezbednosnoj zajednici od Vankuvera do
Vladivostoka predstavljena u Berlinu juna 2008. može da izgleda kao utopija i
politički marketing ali i realpolitička potreba u situaciji suočavanja sa
nekonvencionalnim bezbednosnim pretnjama na evro-atlantskom prostoru.
Branko Lazić, 2010.
Нема коментара:
Постави коментар